«Η συνεχής επιμόρφωση αποτελεί αδήριτη ανάγκη σήμερα που η επιστημονική & τεχνολογική εξέλιξη της Οδοντιατρικής αλλάζει συνεχώς το τοπίο της άσκησης της»
Γράφει η Ελευθερία Γεωργοπούλου
Ο κος Κοσμάς Τολίδης, καθηγητής Οδοντικής Χειρουργικής του Α.Π.Θ. έχει διανύσει πολλά «χιλιόμετρα» στα Πανεπιστημιακά έδρανα και το μεγάλο ενδιαφέρον του για καθετί που αφορά την οδοντιατρική, διαφαίνεται στο έργο του!
Πριν λίγους μήνες, είχε βάλει ένα μεγάλο στοίχημα – επιτρέψτε μας να πούμε όραμα – τη λειτουργία του Προγράμματος Δια Βίου Μάθησης, με θέμα: “Απόκτηση κλινικών δεξιοτήτων στην Αποκαταστατική / Αισθητική Οδοντιατρική“. Αυτό ακριβώς ήταν και η αφορμή για να επικοινωνήσουμε και να φιλοξενήσουμε σήμερα στο toothnews.gr τον δημοφιλή και επιστημονικά ανήσυχο καθηγητή του Α.Π.Θ., κο Κοσμά Τολίδη.
Κύριε καθηγητά, πείτε μας τι ακριβώς είναι τα προγράμματα Δια Βίου Μάθησης, «Απόκτηση κλινικών δεξιοτήτων στην Αποκαταστατική / Αισθητική Οδοντιατρική» του Εργ. Οδοντικής Χειρουργικής Α.Π.Θ.
Τα προγράμματα Δια Βίου Μάθησης αποτελούν σήμερα τον πλέον σύγχρονο και έγκυρο τρόπο συνεχούς επιμόρφωσης των επαγγελματιών οδοντιάτρων παγκόσμια.
Όλοι γνωρίζουμε ότι η ταχύτητα εξέλιξης της επιστήμης μας είναι τέτοια που ο οποιοσδήποτε θέλει να παραμείνει στην αιχμή της θα πρέπει να επιμορφώνεται συνεχώς. Τα συμβατικά μεταπτυχιακά προγράμματα, έχουν την προαπαίτηση συνεχούς παρουσίας για μεγάλο χρονικό διάστημα κάτι που τα καθιστά συχνά απαγορευτικά για έναν επαγγελματία οδοντίατρο που πρέπει να εργάζεται ταυτόχρονα.
Έτσι αναπτύχθηκαν σ’ άλλες χώρες (ΗΠΑ, Μεγ. Βρετανία κλπ) ευέλικτα μετεκπαιδευτικά προγράμματα που απευθύνονται σε κλινικούς, δομημένα σπονδυλωτά με συναντήσεις σε προκαθορισμένες ημερομηνίες μέσα στο χρόνο έτσι ώστε να μπορεί άνετα να τα παρακολουθήσει ο ενδιαφερόμενος. Βασικά θέματα αποτελούν, η ποιότητα, το επίπεδο του τίτλου (Πανεπιστημιακός ή όχι), η πληρότητα στην κάλυψη ενός αντικειμένου κλπ.
Στη συγκεκριμένη περίπτωση του Προγράμματος «Απόκτηση κλινικών δεξιοτήτων στην Αποκαταστατική / Αισθητική Οδοντιατρική» του Εργ. Οδοντικής Χειρουργικής Α.Π.Θ, είναι το μοναδικό στην Ελλάδα Πανεπιστημιακού επιπέδου πλήρες μετεκπαιδευτικό πρόγραμμα που προσφέρει 7.5 ευρωπαϊκές πιστωτικές μονάδες (ECTS).
Αποτελείται από 5 ενότητες και καλύπτει πλήρως τις ανάγκες των κλινικών οδοντιάτρων πάνω στο αντικείμενο της αποκαταστατικής /αισθητικής οδοντιατρικής παρουσιάζοντας και θέματα αιχμής όπως, τα CAD/CAM, τα μικροσκόπια, τα Laser κλπ.
Το πρόγραμμα έχει θεωρητικό αλλά και πρακτικό μέρος με εργαστηριακές ασκήσεις καθώς και κλινικές επιδείξεις στους πλήρως ανακαινισμένους και εξοπλισμένους χώρους του εργαστηρίου.
Στην πραγματοποίηση του συμμετέχει όλο το εκπαιδευτικό δυναμικό του Εργαστηρίου Οδοντικής Χειρουργικής του Α.Π.Θ. αλλά έχουν προσκληθεί να παρουσιάσουν διάφορα θέματα και άλλοι διαπρεπείς συνάδελφοι από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Συνολικά, δίνεται η δυνατότητα στους συναδέλφους με συγκριτικά πολύ μικρότερο κόστος από αντίστοιχα προγράμματα του εξωτερικού να συμμετέχουν σε μία πολύ υψηλού επιπέδου εφάμιλλη διαδικασία στην Ελλάδα.
Πώς ανταποκρίθηκαν οι συνάδελφοί σας στην ομολογουμένως πρόσκληση – πρόκληση αυτή;
Η ανταπόκριση ήταν πραγματικά εντυπωσιακή και μας χαροποίησε ιδιαίτερα, αυξάνοντας ταυτόχρονα και την ευθύνη μας να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες των συναδέλφων.
Από τις πρώτες ώρες θα έλεγα της ανακοίνωσης του προγράμματος είχαμε αιτήσεις συμμετοχής που τελικά ξεπέρασαν κατά πολύ τον διατιθέμενο αριθμό θέσεων. Το γεγονός αυτό δείχνει κατά τη γνώμη μας την εμπιστοσύνη των συναδέλφων προς το Εργαστήριο Οδοντικής Χειρουργικής και την εκτίμηση τους προς όλους μας και θα κάνουμε το καλύτερο για να τα διατηρήσουμε αλλά και να τα επαυξήσουμε.
Ήδη σκεφτόμαστε και αποφασίζουμε τρόπους περαιτέρω εμπλουτισμού του προγράμματος που θα ανακοινωθούν στην πορεία. Ταυτόχρονα, η μεγάλη συμμετοχή μας οδηγεί σε σκέψεις να πραγματοποιήσουμε και μία δεύτερη σειρά μέσα στο τρέχον ακαδημαϊκό έτος εάν βρεθεί ο χρόνος και να μην περιμένουμε τον επόμενο Σεπτέμβριο όπως είναι ο βασικός προγραμματισμός.
Η παρακολούθηση του προγράμματος τι τίτλο σπουδών θα δώσει;
Όπως ανέφερα θα είναι επίσημος Μετεκπαιδευτικός τίτλος που χορηγεί το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με απόδοση 7.5 μονάδων ECTS.
Έχετε σκοπό να επαναλάβετε το πρόγραμμα;
Το πρόγραμμα θα επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο. Υπάρχει μία σκέψη να υπάρξει όπως είπα μία δεύτερη σειρά μόνο για φέτος υπό την προϋπόθεση ότι θα βρεθεί ο απαιτούμενος χρόνος.
Πείτε μας για το τμήμα Laser του Α.Π.Θ.,τις δραστηριότητές του και τα αποτελέσματα της λειτουργίας του.
Η Κλινική Οδοντιατρικών Εφαρμογών Laser, αποτελεί πραγματικά μία καινοτόμο δραστηριότητα του Εργαστηρίου Οδοντικής Χειρουργικής του ΑΠΘ. Είναι η μοναδική Πανεπιστημιακή Κλινική Laser στην Ελλάδα, με το προνόμιο να διαθέτει όλα τα μήκη κύματος που χρησιμοποιούνται στην Οδοντιατρική κάτι το οποίο δεν υπάρχει στα περισσότερα κέντρα ακόμη και στο εξωτερικό. Η συγκεκριμένη κλινική προσφέρει προπτυχιακή και μεταπτυχιακή εκπαίδευση στο αντικείμενο καθώς και θεραπευτική αντιμετώπιση ασθενών.
Παράλληλα προσφέρει σεμινάρια Τεχνικού ασφαλείας Laser σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Άαχεν της Γερμανίας, ένα από τα καλύτερα Πανεπιστήμια παγκοσμίως.
Σε συνεργασία με το ίδιο Πανεπιστήμιο προσφέρεται από φέτος και το ετήσιο πρόγραμμα Mastership στα Laser καλύπτοντας όλο το κλινικό φάσμα εφαρμογών στην Οδοντιατρική.
Σε ερευνητικό επίπεδο εκτός από τη συνεργασία με το Άαχεν έχουμε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο της Βόννης καθώς και το Πανεπιστήμιο MISR του Καϊρου. Μέσα στο μικρό σχετικά διάστημα ύπαρξης της η κλινική «έκτισε» ένα σημαντικό διεθνές προφίλ το οποίο εξελίσσεται συνεχώς.
Σ’ ερευνητικό επίπεδο έχουν περατωθεί ήδη με επιτυχία δύο Διδακτορικές Διατριβές και σημαντικός αριθμός Διπλωματικών εργασιών με βραβεία σε Παγκόσμια και Ευρωπαϊκά συνέδρια.
Στόχος είναι η επαύξηση όλων των παραπάνω δραστηριοτήτων έτσι ώστε το Εργαστήριο Οδοντικής Χειρουργικής και κατ’ επέκταση το Τμήμα Οδοντιατρικής του ΑΠΘ να εδραιωθεί ως ένα από τα σημαντικά εκπαιδευτικά και ερευνητικά κέντρα στο αντικείμενο των Laser παγκόσμια.
Πόσο απαραίτητα είναι τα πρακτικά και θεωρητικά σεμινάρια μιας και ασκείτε την επιμόρφωση μέσα και έξω από το Πανεπιστήμιο σε προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς συναδέλφους;
Η συνεχής επιμόρφωση των συναδέλφων αποτελεί αδήριτη ανάγκη ιδιαίτερα σήμερα που η επιστημονική και τεχνολογική εξέλιξη της Οδοντιατρικής αλλάζει συνεχώς το τοπίο της άσκησης της.
Όπως επισημάνθηκε και παραπάνω ένας κλινικός οδοντίατρος που επιθυμεί να προσφέρει ότι το καλύτερο για την περίθαλψη των ασθενών του πρέπει να επιδιώκει τη θεωρητική και πρακτική του ενημέρωση μέσα όμως από αξιόπιστα και πιστοποιημένα προγράμματα.
Σήμερα υπάρχουν πολλές πηγές πληροφόρησης αλλά και παραπληροφόρησης και θα πρέπει ο κλινικός να είναι πολύ προσεκτικός στις επιλογές του για την επιμόρφωση του.
Ποια είναι η γνώμη σας για την ψηφιακή τεχνολογία και πόσο έχει εισχωρήσει στα οδοντιατρεία;
Η ψηφιακή τεχνολογία είναι μία πραγματικότητα στη ζωή μας γενικότερα. Τα πάντα πλέον καθορίζονται από τα πλαίσια της και η «εξάρτηση» μας απ’ αυτήν θα μεγαλώνει μέρα με τη μέρα. Είναι σημαντικό να την παρακολουθούμε και να την ενσωματώνουμε όπου είναι δυνατό καθώς μας προσφέρει σημαντικά εργαλεία ξεκινώντας από τη διάγνωση (ψηφιακή απεικόνιση) και καταλήγοντας στη θεραπεία (cad/cam και 3d).
Αυτό όμως που δεν πρέπει να μας διαφεύγει, είναι ο παράγοντας άνθρωπος με τις γνώσεις και την κριτική ικανότητα καθώς δεν είμαστε ακόμη στο σημείο που θα «παραδώσουμε» όλη τη διαδικασία έχοντας μάλιστα στο μυαλό μας ότι τα τυχόν λάθη έχουν σημαντικό πολλαπλασιασμό κατά την εφαρμογή της ψηφιακής τεχνολογίας.
Καλή γνώση λοιπόν, συνεχής παρακολούθηση και δυνατότητα παρέμβασης είναι αυτά που χρειάζονται.
Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας σας , της αποδοχής σας από τους συναδέλφους σας και της συνεχούς εξέλιξή σας. Νo stop dentist;
Δε θα το έλεγα μυστικό, καθώς είναι η αγάπη για την Οδοντιατρική και την εκπαίδευση, η σκληρή δουλειά, η συνεχής προσωπική επιμόρφωση και η διάθεση να προσφέρω στους συναδέλφους τα εφόδια που χρειάζονται για να μπορούν να αντιμετωπίσουν με τον καλύτερο και πλέον σύγχρονο τρόπο τις κλινικές προκλήσεις στην καθημερινότητας τους.
Γνωρίζετε ότι η άσκηση της οδοντιατρικής είναι πολύ μοναχική, μέσα στο ιατρείο καλούμαστε σε μικρό χρονικό διάστημα να παίρνουμε σημαντικές αποφάσεις και προσδοκία μου είναι να συμβάλω έτσι ώστε ο συνάδελφος να είναι όσο το δυνατόν καλύτερα εξοπλισμένος σ’ αυτήν την προσπάθεια.
Πιστεύω ότι τα παραπάνω γίνονται αντιληπτά από τους συναδέλφους προσφέροντας μου μία ιδιαίτερα συγκινητική αποδοχή που με οδηγεί στο να προσπαθήσω περισσότερο και όπως λέω να παραμένουν συντονισμένοι καθώς τα καλύτερα έρχονται.
Ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας!
Εγώ σας ευχαριστώ.