ΙΟΥΛΙΑΝΟΣ ΜΟΥΣΤΑΚΗΣ

«Πιστεύω ότι στο διαδίκτυο υπάρχει ένα ποσοστό 15% με άριστες φωτογραφίες, ένα 30% με καλές και το υπόλοιπο 55% από μέτριες έως και «δεν βλέπονται»

Γράφει ο Δημήτρης Παμπούκης

Πέντε σεμινάρια Οδοντοτεχνικής Φωτογραφίας μέσα στο 2017,  εκ των οποίων τα τρία (3) εξ αυτών σε επίπεδο Advanced και μόλις ανακοινώνονταν και τα (5) πέντε να κλείνουν αυτομάτως οι θέσεις; Ε, δεν είναι να αναρωτιέσαι τι στο καλό συμβαίνει και οι Οδοντοτεχνίτες «τρέχουν να προλάβουν να τα παρακολουθήσουν»;

Εντάξει, να δεχθώ ότι έπαιξε κάποιο ρόλο το όνομα της εταιρίας MediCross που έχει αναλάβει την διοργάνωση, (είναι γνωστή για τις επιτυχημένες εκδηλώσεις της), να συμφωνήσω ότι έχει συμβάλει και ο μοναδικός χώρος του εργαστηρίου του κ. Σπύρου Χατζηγεωργίου Dental e Lab, (από τους αρτιότερους και μοντέρνους χώρους) όμως ποιός αλήθεια πιστεύει ότι φθάνουν μόνο αυτά τα δύο στοιχεία για να έχουμε 5 συνεχή Sold Out ;

Προφανώς και δεν φθάνουν, αυτό έλλειπε άλλωστε, υπάρχει ένας ακόμη σοβαρός λόγος. Το όνομα του ομιλητή (ιδιαίτερα στο εξωτερικό είναι  γνωστό) και κυρίως το ήθος αυτού του ανθρώπου που ενώ έχει φύγει από την χώρα μας, ζει και εργάζεται στην Γερμανία, έχει αφήσει πίσω του συναδέλφους που τον τιμούν δεόντως και τον ακολουθούν.

Είναι γεγονός ότι τα σεμινάρια του Ιουλιανού Μουστάκη, περί αυτού ο λόγος, γύρω από την Οδοντοτεχνική Φωτογραφία ήταν καινούρια στο Ελληνικό Οδοντοτεχνικό κοινό.

Άλλωστε, η πορεία του Ιουλιανού όπως προαναφέραμε είναι ευρέως γνωστή κυρίως στο εξωτερικό. Καιρός λοιπόν να τον «μάθουμε» και στην Ελλάδα με την νέα του ειδικότητα, του ομιλητή Οδοντοτεχνικής, Οδοντιατρικής Φωτογραφίας.

Η συνέντευξη που ακολουθεί δόθηκε μετά την λήξη του τελευταίου σεμιναρίου για το 2017 όπου όλοι οι συμμετέχοντες έφυγαν με τις καλύτερες εντυπώσεις ανανεώνοντας το ραντεβού τους για το 2018.

Ιουλιανέ, ποιά πιστεύεις ότι είναι τα «μαγικά» συστατικά που χρειάζεται ένας Οδοντοτεχνίτης για να “τραβήξει” μια πολύ καλή  φωτογραφία; 
Χρόνο, γνώση, εξοπλισμό, φαντασία και το μαγικό ραβδί … Τα πρώτα 4 είναι τα απολύτως βασικά κατά την άποψη μου όσο για το τελευταίο μην περιμένετε να σας το πω γιατί ακόμη το ψάχνω κι εγώ.

Ζεις και εργάζεσαι πλέον στη Γερμανία άρα μπορείς να μας συγκρίνεις το επίπεδο φωτογραφίας του Έλληνα Οδοντοτεχνίτη σε σχέση με τον Γερμανό συνάδελφο;
Κατ΄αρχάς να σας περιγράψω τον λόγο που πήρα την απόφαση το 1993 να έρθω στην Γερμανία να εργασθώ.

Αφορμή στάθηκε ένα οδοντοτεχνικό περιοδικό το «Dental Labor».

Έβλεπα λοιπόν τις προσθετικές εργασίες που δημοσίευε και λέω έβλεπα γιατί μόνο τις εικόνες μπορούσα να καταλάβω και αναρωτιόμουνα “Θα μπορέσω μια μέρα να φτάσω κι εγώ σ’ αυτό το επίπεδο“;

Αυτό ήταν, μου έκαναν τόσο εντύπωση αυτές οι φωτογραφίες που χωρίς να το πολυσκεφθώ βρέθηκα στην Γερμανία.

Τι είδα μόλις πάτησα το πόδι μου εδώ; Τους  Γερμανούς συναδέλφους οδοντοτεχνίτες να “πολυασχολούνται” και να “φρόντιζουν” τα περιστατικά τους να είναι πολύ ωραία φωτογραφημένα. Βασισμένοι σ΄ένα πρωτόκολλο που είχαν εφεύρει οι ίδιοι εκείνη την εποχή. Αυτό λοιπόν έμενα μου έκανε πολύ καλό γιατί μπορούσα να καταλάβω βήμα-βήμα την τεχνική που χρησιμοποιούσαν στις λήψεις τους. Μιλάμε ότι οι άνθρωποι ετοίμαζαν κανονικό φωτορεπορτάζ με αρχή-μέση και τέλος.

Τώρα, για το επίπεδο φωτογραφίας που με ρωτάτε τόσο οι Έλληνες συνάδελφοι όσο και οι Γερμανοί έχουν κάποια συν και κάποια πλην.

Εμείς οι Έλληνες πρώτα απ΄όλα δεν έχουμε μάθει να φτιάχνουμε ένα πλάνο, ένα δικό μας πρωτόκολλο για την σωστή φωτογράφηση για παράδειγμα, ενός περιστατικού. Δυστυχώς χωρίς πλάνο ξεφεύγουμε εύκολα από τον στόχο μας, σπάμε τους κανόνες που είναι προς όφελος της αισθητικής (δημιουργία, εφευρετικότητα κ.α.) και μετά έρχεται το ένα λάθος πίσω από το άλλο.

Ενώ οι Γερμανοί απ΄την άλλη αν και κατέχουν το know-how περιορίζονται πολύ στο τεχνικό κομμάτι της φωτογράφησης και έτσι χάνουν την αισθητική. Όπως άλλωστε νομίζω ότι το κάνουν σε πολλά πράγματα στην καθημερινή τους ζωή.

Σε γενικό επίπεδο πάντως μπορώ να πω με σιγουριά ότι οι Έλληνες συνάδελφοι τα τελευταία χρόνια δεν υστερούν σε τίποτα απέναντι στους Γερμανούς οδοντοτεχνίτες.

Ειδικά στο τεχνικό κομμάτι, της άρτιας λήψης  αλλά και στο πως παρουσιάζουν τις εργασίες τους, τα αποτελέσματα είναι ομολογουμένως εντυπωσιακά και τα βλέπουμε πλέον όλοι σε κάθε συνέδριο ή ημερίδα.

Ιουλιανέ, τι ψάχνεις να «βρεις» σε μία οδοντοτεχνική φωτογραφία; Ποιά είναι τα χαρακτηριστικά που θεωρείς πιο σημαντικά; Την τεχνική αρτιότητα ή το περιεχόμενο;
Να σας πω τι κάνω εγώ και επιτρέψτε μου να απαντήσω στο τέλος τα χαρακτηριστικά που θεωρώ πιο σημαντικά.

Πρώτα λοιπόν θα σκεφτώ καλά τι θέλω να φωτογραφήσω και κατόπιν θα εστιάσω στο ποιός είναι ο στόχος μου από αυτήν την φωτογράφιση. Τι θέλω να κερδίσω δείχνοντας αυτές τις λήψεις. Έτσι, αφού καλύψω αυτά τα δύο βασικά σημεία προχωρώ στα τεχνικά μέρη της λήψης. Και εδώ δίνω πολύ μεγάλη σημασία γιατί κι αυτό το σημείο είναι πολύ βασικό για μια άρτια φωτογραφία.

Μετά ασχολούμαι με την τοποθέτηση του θέματος, τη σωστή γωνιά, την απόσταση από την κάμερα (μέγεθος του αντικείμενου μέσα στο κάδρο).

Έπειτα, προσέχω την σωστή επιλογή του διαφράγματος μόνο όμως για τον έλεγχο του βάθος πεδίου.

Και τέλος, περνάω στο πιο βασικό σημείο, την τοποθέτηση του φωτισμού μου. Πρόσθιος, πλαϊνός ή κάτι άλλο; Εδώ ειλικρινά για το θέμα του φωτισμού μπορούμε να γράψουμε ολόκληρο βιβλίο. Σίγουρα ο πιο συνήθης για τις λήψεις μας είναι ο πρόσθιος δηλαδή κάθετα 90° μέχρι και τις 45° μοίρες γωνία.

Όταν όμως έχω να φωτογραφήσω στάδια κατασκευής ή να αναδείξω την εργασία μου π.χ. για διαφήμιση ή για ανακοίνωση σε κάποιο σεμινάριο βάζω πλαϊνό φωτισμό (ειδικά σε κεραμικές εργασίες) για να μπορέσω να αναδείξω κάποιες λεπτομέρειες όπως επιφανειακή επεξεργασία, διαφάνειες υλικού.

Θα ήταν παράλειψη να μην αναφερθώ και στον ρολό που παίζουν τα προγράμματα επεξεργασίας στο κομπιούτερ όπου κάνουμε το τελικό φινίρισμα της φωτογραφίας μας.

Εγώ πάντα κάνω ένα τελικό φινίρισμα στις φωτογραφίες μου γιατί δεν θέλω να βλέπω λεκέδες ή κάποιες τριχούλες ή οτιδήποτε άλλο που χαλάει την αισθητική της εικόνας μου.

Για να απαντήσω λοιπόν και στην ερωτηση σας, πιστεύω ότι η τεχνική αρτιότητα μιας καλής φωτογραφίας καταλαμβάνει το 70% με 80% και το υπόλοιπο ποσοστό πάει στο περιεχόμενο, το θέμα.

Ξέρετε γνωρίζω πολλά παραδείγματα με άρτια προσαρμοσμένη φωτογράφηση του θέματος το οποίο μπορεί να είναι μέτριας ποιοτικής κατασκευής, παρόλα αυτά να αφήνει πάντα μια ωραία εντύπωση.

Ποιές είναι οι ιδιαιτερότητες της λήψης ενός Οδοντοτεχνικού θέματος σε σχέση με τη λήψη μιας οδοντιατρικής φωτογραφίας;
Η πρώτη και μοναδική ιδιαιτερότητα μεταξύ οδοντοτεχνικού και οδοντιατρικού θέματος είναι ότι στο οδοντοτεχνικό θέμα έχουμε να κάνουμε με ένα άψυχο αντικείμενο, ακίνητο, ενώ στην οδοντιατρική φωτογραφία έχουμε κίνηση δηλαδή, φωτογράφηση σε ασθενή.

Στο οδοντοτεχνικό θέμα έχουμε όπως προανέφερα ένα άψυχο αντικείμενο και προσέχουμε τα εξής σημεία:
♦ Χρόνο.
♦ Επιλογή και εναλλακτικές στις ρυθμίσεις της κάμερας.
♦ Επιλογή σωστού φωτισμού.
♦ Πειράματα σε νέες ιδέες.
Αλλά έχουμε και ένα βασικό μειονέκτημα.
Της λήψης του τελικού αποτελέσματος στο στόμα του ασθενή.

Ας πούμε ότι το θέμα μας είναι η φωτογράφιση μιας προσθετικής εργασίας. Οι λήψεις μας παρόλο που θα είναι άριστες, δεν θα είναι τελικές.

Πάντα θα λείπει η λήψη εκείνη του τελικού αποτελέσματος. Δηλαδή η εικόνα που θα φαίνεται τοποθετημένη και ολοκληρωμένη η εργασία μας στο στόμα του ασθενή, που είναι άλλωστε κι ο προορισμός της.

Αυτό δυστυχώς για εμάς τους Οδοντοτεχνίτες είναι ένα μειονέκτημα. Βέβαια, οφείλω να ομολογήσω ότι τελευταία παρατηρώ πολλές φωτογραφικές συνεργασίες Οδοντοτεχνίτη και Οδοντίατρου με απώτερο σκοπό το όφελος και των δύο πλευρών.

Στη δεύτερη περίπτωση του οδοντιατρικού θέματος που είναι κατά την γνώμη μου και πιο δύσκολη, έχουμε να κάνουμε με άνθρωπο και τα εξής σημεία:
♦ Λίγο χρόνο
♦ Γρήγορη επιλογή των ρυθμίσεων άρα εμπειρία με τα τεχνικά μέρη της μηχανής.
♦ Περιορισμένη χρήση φωτισμού.
♦ Φωτογράφηση πορτρέτου, βασικό για την ανάλυση προσώπου, χαμόγελου, δοντιών που μας δίνει πολλές πληροφορίες για την εργασία.
♦ Βοήθεια από δεύτερο άτομο συνήθως η βοηθός να κρατεί τον στοματοδιαστολέα.
Και τέλος θα έλεγα, η πολύ καλή συνεργασία, επικοινωνία,  με τον ασθενή γιατί χωρίς αυτή δεν θα έχουμε ποτέ την σωστή φωτογράφηση.

Πιστεύεις ότι μια δημοσιευμένη φωτογραφία, άριστα τραβηγμένη μπορεί να επηρεάσει θετικά την φήμη του Οδοντοτεχνίτη που την τράβηξε;
Κατηγορηματικά ναι… κι έχω δει πάρα πολλά παραδείγματα τα τελευταία 2 χρόνια στο Internet ή στο Facebook.

Συμβαίνει δηλαδή να έχουν κάποιοι αποκτήσει πολύ καλή φήμη σαν οδοντοτεχνίτες και ας μην έχουν κατασκευάσει την καλύτερη προσθετική εργασία. Όχι ότι ήταν κακή, απλά έχοντας πετύχει μια ωραία φωτογράφιση, σωστή τεχνικά και έχοντας δημοσιεύσει μια καλή φωτογραφία, κέρδισαν τις εντύπωσεις σε σχέση με το αποτέλεσμα που είχαν κατασκευάσει στον πάγκο.

Τελευταία κυρίως με το Internet υπάρχουν πολλές αναρτήσεις εξειδικευμένων φωτογραφιών, όχι απαραίτητα καλές. Υπάρχουν φωτογραφίες που έχεις αναρτήσει και για τις οποίες έχεις μετανιώσει εκ των υστέρων;
Πιστεύω στο διαδίκτυο υπάρχουν περίπου ένα ποσοστό του 15% με άριστες φωτογραφίες, ένα 30% με καλές και το υπόλοιπο 55% από μέτριες έως και «δεν βλέπονται».

Όσο για έμενα, ναι έχω αναρτήσει φωτογραφίες όχι τόσο καλές αλλά δεν θα έλεγα ότι το μετάνιωσα γιατί τότε που είχαν δημοσιευθεί δεν μπορούσα ακόμη να φωτογραφήσω τόσο σωστά όπως σήμερα. Ευτυχώς έμαθα να προσέχω την κάθε λήψη μου και να προετοιμάζω καλύτερα τις εικόνες που «ανεβάζω».

Αγαπημένο φωτογραφικό θέμα;
Κατά πρώτον, μου αρέσει να φωτογραφίζω της επιφάνειες των υλικών και κατά δεύτερον, στο στόμα τα φυσικά δόντια ή τα ούλα βάζοντας μάλιστα πλαϊνό φωτισμό και macro απόσταση βγαίνουν κάτι φωτογραφίες … καταπληκτικές!

Ακόμη, μου αρέσει να εστιάζω σε ένα θέμα και να αναδεικνύω τις micro/ macro λεπτομέρειες του παίζοντας παιχνίδι με το φως και την σκιά.

Ασπρόμαυρο ή έγχρωμο και γιατί;
Αναμφισβήτητα έγχρωμη λήψη. Το χρώμα βοηθάει πολύ στην πληροφορία που παρέχει στην αποτύπωση μιας εργασίας.

Βλέπεις, κρίνεις, διορθώνεις. Θεωρώ ότι το μεγάλο μέρος της οδοντοτεχνικής, οδοντιατρικής φωτογραφίας πρέπει να είναι έγχρωμη. Ας μην διαφεύγει κανενός μας ότι αποτελεί και σοβαρό εργαλείο στο marketing προώθησης ενός εργαστηρίου.

Η Ασπρόμαυρη λήψη κρύβει άλλα στοιχεία. Θέλει τέχνη, απαιτεί φαντασία και εκείνοι που θα την χρησιμοποιήσουν στην εργασία τους σίγουρα θα θέλουν να δείξουν κάτι διαφορετικό.

Προσωπικά σαν φωτογράφος είμαι φανατικός του μαύρου-άσπρου αλλά δουλέυω με την έγχρωμη λήψη για τους λόγους που προανέφερα.

Ποιά είναι τα επόμενα άμεσα σχέδια σου;
Περίπου πριν ενάμιση χρόνο υπήρχε ενδιαφέρον από διαφόρους στο Facebook αν κάνω σεμινάρια φωτογραφίας και τότε μου μπήκαν οι πρώτες σκέψεις.

Πριν μερικούς μήνες σε μια συνάντηση με φίλους έγινε η σκέψη πραγματικότητα κι εδώ και μερικούς μήνες όπως γνωρίζετε έχω ξεκινήσει μια σειρά σεμιναρίων σε συνεργασία με την ΜediCross και την κα Όλγα Χαντζή, η όποια ασφαλώς θα συνεχιστεί και το 2018.

Περιμένουμε λοιπόν όσους οδοντοτεχνίτες ασχολούνται με την φωτογραφία και δεν είχαν την απαραίτητη τεχνική γνώση ή δεν είχαν το χρόνο να ασχοληθούν πιο εντατικά ή και για κάποιους που θέλουν να μάθουν μερικά τρικ αλλά και γι’ αυτούς που θέλουν να ξεκινήσουν σήμερα να ασχολούνται αλλά δεν έχουν την εμπειρία και την γνώση, στο τι εξοπλισμό χρειάζονται  στα σεμινάρια της Αθήνας όπου θα ανακοινωθούν πολύ σύντομα.

Όσο για τα υπόλοπια σχέδια μου που με ρωτάτε, όλα έχουν σχέση με την φωτογραφία.

Μια σειρά από ενημερωτικά σεμινάρια στους υποψηφίους meister στο Βερολίνο.

Έχω ήδη κλείσει σεμινάρια με δυο γερμανικές εταιρίες (Candulor 17/03/2018 και 10/11/2018 και με την Goldquadrat) στο Βερολίνο.

Εσωτερικό σεμινάριο φωτογραφίας της C­­­­andulor για τους εισηγητές της εταιρίας 24/01/2018 στο Μόναχο.

Δυο μεγάλα projects δηλαδή φωτογράφηση προϊόντων για προσπέκτους και για οδηγίες χρήσεως υλικών ζιρκονίες της εταιρίας Noritake στην Γερμανία και για την εταιρία Candulor εγχειρίδιο κινητής προσθετικής.

Συνεργασία με οδοντοτεχνίτες, συνδυαστικό σεμινάριο πορσελάνης-φωτογραφίας δηλαδή οι συμμετέχοντες θα φωτογραφίζουν τις εργασίες τους, προσεχώς περισσότερες πληροφορίες.

Dental photography day–  είναι το επόμενο και μεγαλύτερο προσωπικό μου στοίχημα, να διοργανώσω το επόμενο χρόνο το πρώτο Dental Photography Day-Berlin στο οποίο κεντρικό θέμα θα είναι η οδοντιατρική φωτογραφία, με συμμετοχή γνωστών οδοντοτεχνιτών της Γερμανίας που ασχολούνται εδώ και χρόνια με το θέμα.

Τέλος, προγραμματίζουμε και σεμινάρια ενδοστοματικής και πορτρέτο οδοντιατρικό δηλαδή για πρωτόκολλο και ανάλυση αλλά και καλλιτεχνικό για οδοντιάτρους.

Είναι τόσα πολλά τα πράγματα που τρέχουν το 2018 με τον Ιουλιανό Μουστάκη που μόνο εαν μείνετε συντονισμένοι με την ειδησεογραφία του toothnews.gr μπορείτε να τα παρακολουθήσετε.