« Είναι ο προϊστάμενος του Τμήματος Οδοντικής Τεχνολογίας Τ.Ε.Ι Αθηνών. Καθηγητής στο Τμήμα, τελειόφοιτος της Οδοντιατρικής Σχολής Αθηνών και της Σχολής Οδοντοτεχνιτών ΚΑΤΕΕ »
Γράφει η Ελευθερία Γεωργοπούλου (Υπεύθυνη Επικοινωνίας του toothnews)
Καθημερινά έρχεται σε επαφή με παιδιά που βρίσκονται στο στάδιο προετοιμασίας για την αγορά εργασίας, αλλά και στο στάδιο αναζήτησης, όχι μόνο εργασίας αλλά του … μέλλοντος. Δεν είναι δύσκολο λοιπόν να εντοπίσει την αγωνία και την επιθυμία των φοιτητών, αλλά και το μεγάλο κενό το οποίο παρατηρείται μεταξύ του ακαδημαϊκού και επιχειρηματικού κόσμου. Προσπαθεί να αναβαθμίσει το τμήμα και να κάνει τους φοιτητές του να αγαπήσουν το επάγγελμα του οδοντικού τεχνολόγου όχι από ανάγκη αλλά από μεράκι.
Το toothnews.gr υποστηρικτής και συνοδοιπόρος, προβάλει την πορεία, τα προγράμματα σπουδών, τις ανησυχίες, το όραμα, τις ιδέες, τους προβληματισμούς και τα επόμενα βήματα του ανθρώπου που βρίσκεται στο προαύλιο των ΤΕΙ, τα έδρανα, τα εργαστήρια , την έδρα από το 1978 έως σήμερα. Ταπεινός εργάτης στην υπηρεσία της προόδου του Τμήματος Οδοντικής Τεχνολογίας.
Παρουσιάστε μας παρακαλώ το Τμήμα Οδοντικής Τεχνολογίας στο οποίο είστε επικεφαλής.
Είναι μια ενδιαφέρουσα Σχολή. Η Οδοντική Τεχνολογία συνδυάζει την τέχνη με την επιστήμη. Στο κομμάτι της τέχνης σου δίνει την ικανοποίηση της δημιουργίας. Πρέπει ν΄αναπτύξεις δεξιότητες για να ανταπεξέλθεις στην αισθητική, στην έννοια της συμμετρίας. Χειρίζεσαι πολλά υλικά, μέταλλο, ακρυλικό, πορσελάνη και τους δίνεις μορφή, με λίγα λόγια κάνεις ότι κι ένας γλύπτης που παίρνει το μάρμαρο και φτιάχνει ένα έργο τέχνης.
Το κομμάτι της επιστήμης σου δίνει τη χαρά της μελέτης και της έρευνας. Να ερευνάς με επιστημονικές μεθόδους, καινούργια υλικά και τεχνικές. Η Οδοντική Τεχνολογία είναι ενδιαφέρουσα επιστήμη διότι χαρακτηρίζεται απο διεπιστημονικότητα, δηλαδή στα ενδιαφέροντά της εμπλέκει και άλλες επιστήμες όπως η μηχανολογία, η χημεία, η φυσική, η πληροφορική, οι βιολογικές επιστήμες κ.α.
Είναι πολύ ενδιαφέρον το αντικείμενο γιατί ακριβώς συνεχώς εξελίσσεται. Κάποιος που θέλει σοβαρά να ασχοληθεί με το επάγγελμα έχει πάρα πολλά πράγματα να επεξεργαστεί, να δεχθεί πληροφορίες, ερεθίσματα και να εισπράξει ικανοποίηση από το επάγγελμα.
Το Τμήμα Οδοντικής Τεχνολογίας έχει σήμερα 650 ενεργούς φοιτητές και σύγχρονο πρόγραμμα σπουδών. Διαθέτει επίσης Μεταπτυχιακό πρόγραμμα σε συνδιοργάνωση με την Οδοντιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει πλήρως εξοπλισμένα εργαστήρια και αίθουσες διδασκαλίας. Διαθέτει εργαστήριο ποιοτικού ελέγχου των οδοντοπροσθετικών εργασιών, όπου γίνεται εφαρμοσμένη έρευνα.
Οι πτυχιακοί φοιτητές έχουν την πλήρη κατάρτιση όταν βγουν στην αγορά εργασίας;
Η Σχολή έχει πολύ υψηλό επίπεδο. Πρόσφατα περάσαμε από διαδικασία εξωτερικής αξιολόγησης με επιτυχία. Είναι μια διαδικασία που δεν αμφισβητείται. Ήρθαν 5 αξιολογητές από Αγγλία, Γερμανία, Φιλανδία κι αφού είδαν εργαστήρια, εξοπλισμό, βιβλιοθήκες, πως βαθμολογούνται τα γραπτά, πως δουλεύει η γραμματεία, τις αίθουσες διδασκαλίας, το χώρο της έρευνας κ.α κατέληξαν ότι είμαστε ισάξιοι με ιδρύματα εξωτερικού (Ευρωπαϊκό Bachelor).
Έχουμε μεταπτυχιακό πρόγραμμα στο οποίο παίρνουμε προς το παρόν 2 φοιτητές κατόπιν εξετάσεων. Είναι δύσκολο και απαιτητικό πρόγραμμα αλλά παρέχει ένα μεταπτυχιακό δίπλωμα εξειδίκευση με μεγάλη αναγνωρισιμότητα αφού γίνεται σε συνδιοργάνωση με το Οδοντιατρικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Οι φοιτητές μας έχουν πλήρη θεωρητική κατάρτιση και πολύ καλή εργαστηριακή, που τους καθιστά ικανούς να προσαρμοστούν γρήγορα στις ανάγκες ενός οργανωμένου εργαστηρίου. Πολλοί πτυχιούχοι μας λειτουργούν δικά τους εργαστήρια και άλλοι πάλι είναι καταξιωμένοι υπάλληλοι σε εργαστήρια.
Eίστε ικανοποιημένος δηλαδή από το πρόγραμμα σπουδών;
Ναι το πρόγραμμα σπουδών μας ικανοποιεί. Είναι ένα πρόγραμμα σπουδών που ανανεώνεται ανά 3 χρόνια γιατί θέλουμε να είναι πάντα σε υψηλό επίπεδο.
Το 2005 έγινε αναμόρφωση του προγράμματος σπουδών. Πήραμε τα προγράμματα σπουδών άλλων σχολών της Ευρώπης (Αγγλίας , Σουηδίας και Φιλανδίας συγκεκριμένα). Δανειστήκαμε τη φιλοσοφία τους και βάλαμε αντίστοιχα μαθήματα στο πρόγραμμά μας. Συνεχίζουμε να ανανεωνόμαστε με την αδιάλειπτη ενημέρωση από τη ζήτηση της αγοράς, από τις ανησυχίες των φοιτητών και όλα αυτά εμφανίζονται αφού επεξεργαστούν στο πρόγραμμα σπουδών.
Παλαιότερα τα μαθήματα εργαστηρίων ήταν περισσότερα αλλά έχει αρχίσει να ελαττώνεται το ποσοστό υπέρ της θεωρίας και δεν είναι δικό μας θέμα αλλά θέμα γενικών κατευθύνσεων! Σε κάθε περίπτωση συνεχίζουμε να δίνουμε μεγάλη σημασία στα εργαστηριακά μαθήματα. Πρόσφατα σε συνεργασία με τον Κο Γιαννικάκη, Καθηγητή του Τμήματος και υπεύθυνο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος, επεξεργαζόμαστε την περίπτωση το Μεταπτυχιακό μας πρόγραμμα να έχει περισσότερη εργαστηριακή διδασκαλία σε θέματα αιχμής όπως τα εμφυτεύματα, τα ολοκεραμικά κ.α.
Ναι, αλλά οδοντοτεχνίτης σημαίνει πράξη…. επαφή με υλικά, επεξεργασία…
Εμείς έτσι κι αλλιώς από εποχή ΚΑΤΕΕ εφαρμόζουμε την πρακτική άσκηση ενώ πολλά Πανεπιστήμια βάζουν σαν μάθημα επιλογής την πρακτική τώρα. Αντίθετα σ’ εμάς αν δεν κάνεις πρακτική 6 μηνών πτυχίο δεν παίρνεις…..
Όμως στο συνέδριο που έγινε στη Μπολόνια όπου τέθηκαν τα προβλήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης συζητήθηκε η «ιδέα» να δώσουν περισσότερο βάση στις θεωρίες και λιγότερο στα εργαστήρια για λόγους οικονομίας. Τα εργαστήρια στοιχίζουν (εξοπλισμός, αναλώσιμα, γραμματειακή υποστήριξη κ.λ.). Η φιλοσοφία τους ήταν περισσότερες θεωρητικές γνώσεις σε μεγαλύτερο εύρος γνωστικών πεδίων ώστε να μπορεί εύκολα ο φοιτητής όταν τελειώνει, σε περίπτωση που το επιθυμεί, να έχει τις βασικές γνώσεις για να μπορεί να παρακολουθήσει ένα συναφές γνωστικό αντικείμενο.
Σε κάθε περίπτωση και πέρα από την Πρακτική Άσκηση το Τμήμα δίνει πολύ μεγάλη σημασία στον τομέα των εργαστηριακών μαθημάτων όπου ο φοιτητής διδάσκεται το εργαστηριακό μέρος όλων των οδοντοπροσθετικών εργασιών.
Λόγω οικονομικής ισχνότητας μήπως η Σχολή δίνει πτυχία για υπαλλήλους σε Εργαστήρια κι όχι σε Εργαστηριούχους;
Είναι γεγονός ότι ανοίγουν λιγότερα Εργαστήρια. Πρέπει να υπάρξει χρηματοδότηση από γονείς ή από δάνειο ή από το ΕΣΠΑ το οποίο επιδοτεί εργαστήρια που ήδη λειτουργούν. Η επιμόρφωση όμως μπορεί να συνεχιστεί και η κρίση θα υποχωρήσει. Η γνώση είναι επένδυση και δύναμη. Τα εφόδια που παίρνουν οι φοιτητές από το Τμήμα Οδοντικής Τεχνολογίας τους καθιστούν ικανούς είτε να ανοίξουν δικό τους εργαστήριο είτε να δουλέψουν ως υπάλληλοι. Είναι πολλοί οι απόφοιτοί μας που λειτουργούν δικά τους εργαστήρια.
Η κρίση έχει κτυπήσει παντού. Τα παιδιά έχουν σοβαρά προβλήματα κι από τα σπίτια τους . Έχουμε το φαινόμενο της διαγραφής φοιτητών ή διακοπής σπουδών για να δουλέψουν τα παιδιά ή να φύγουν στο εξωτερικό για το μεροκάματο….
Προσπαθούμε να τα ενισχύουμε ψυχολογικά, να τα κάνουμε να ελπίζουν και να αγωνίζονται, να τους δείχνουμε τη γοητεία του επαγγέλματος για να το αγαπήσουν. Είναι παιδιά μας κι όχι απλοί φοιτητές. Ένα είναι σίγουρο ότι οι απόφοιτοί μας έχουν τις θεωρητικές και εργαστηριακές γνώσεις για να γίνουν είτε εργαστηριούχοι, είτε υπάλληλοι, ή να συνεχίσουν μεταπτυχιακές σπουδές.
Προετοιμάζετε τους φοιτητές σας σε θέματα επαγγελματικής συμπεριφοράς και δεοντολογίας;
Υπάρχουν μαθήματα Διοίκηση Επιχειρήσεων, Οργάνωση Εργαστηρίου, Υγιεινή Εργαστηρίου, Στοιχεία Λογιστικής και μάθημα Δεοντολογίας επαγγέλματος το οποίο διδάσκω εγώ. Εισάγει στα δικαιώματα, υποχρεώσεις απέναντι σε συναδέλφους και οδοντιάτρους. Βέβαια σε μια σχολή δεν μπορείς να τα διδάξεις όλα. Πολλά πράγματα θα τα μάθεις μόνος σου στην πράξη, στη διάρκεια της εργασίας στο λάθος…
Μια και αναφέρθηκε προηγουμένως το εξωτερικό, ποια η γνώμη σας για τη «φυγή» των προπτυχιακών αλλά και μεταπτυχιακών για εύρεση εργασίας ή καλύτερης ποιότητας σπουδών;
Πολλά παιδιά ενδιαφέρονται για το εξωτερικό. Εδώ φεύγουν καθηγητές , επαγγελματίες…
Η Σχολή μας συγκριτικά μ’ αυτές του εξωτερικού στο μαθησιακό τομέα δεν έχει να ζηλέψει κάτι. Οι μεταπτυχιακοί μας φοιτητές διαπρέπουν στην Ευρώπη. Δύο μάλιστα εξ’ αυτών με το πτυχίο του ΤΕΙ έκαναν μεταπτυχιακά στο εξωτερικό. Ο ένας μάλιστα ο Κος Θεοχαρόπουλος τώρα είναι επίκουρος καθηγητής σε Οδοντιατρικό Τμήμα στην Ιρλανδία και ο Κος Πουλής με master στην Αγγλία και διδακτορικό στην Ελλάδα, είναι εργαστηριακός συνεργάτης στο δικό μας τμήμα. Για να κάνεις τέτοια πορεία πρέπει να έχεις δυνατές βάσεις! Βέβαια ήταν και οι δύο φοιτητές υψηλής απόδοσης.
Ξέρετε το επίπεδο εισαγωγής στη σχολή παίζει σημαντικό ρόλο για την περαιτέρω πορεία σου. Η Οδοντική Τεχνολογία έχει ζήτηση από υποψηφίους με υψηλή σχετικά βαθμολογία. Εφέτος μας έδωσαν 100 θέσεις οι οποίες είναι πάρα πολλές για τις εγκαταστάσεις μας. Με τις μεταγραφές φθάσαμε στους 120 φοιτητές. Κατά καιρούς έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον και από αποφοίτους της Οδοντιατρικής για σπουδές στο Τμήμα μας. Σήμερα η σχολή έχει περίπου 650 ενεργούς φοιτητές. Καλό είναι τα παιδιά να μένουν στη χώρα τους, όσοι όμως το αποφασίσουν για το εξωτερικό έχουν το σωστό υπόβαθρο (θεωρητικό και εργαστηριακό ) για να πετύχουν σε ότι διαλέξουν.
Η ψηφιακή Τεχνολογία έχει γίνει πλέον απαραίτητο εφόδιο για έναν Οδοντοτεχνίτη. Έχετε καλύψει αυτή την ανάγκη της επιμόρφωσης των φοιτητών;
Το τελευταίο εξάμηνο υποβάλαμε τροποποίηση του προγράμματος σπουδών και προσθέσαμε μάθημα CAD CAM. Υπήρχε η πληροφορική σαν μάθημα αλλά είδαμε πως δεν βοηθούσε με τη γνώση κλασσικών προγραμμάτων τα οποία ήδη γνώριζαν τα παιδιά.
Κι όσο αφορά τα νέα υλικά;
Έχουμε δύο εξάμηνα με οδοντοτεχνικά υλικά (υπάρχει και αντίστοιχο μεταπτυχιακό). Δίνουμε πολλά θέματα για υλικά στις πτυχιακές εργασίες όπως βιοϋλικά, νανοτεχνολογία, πολυμερή, ενίσχυση πολυμερών κ.α
Δουλεύουμε φιλότιμα όλοι οι συνάδελφοι αν και είμαστε μικρή ομάδα. Αγαπάμε τα παιδιά και προσφέρουμε γνώση συνεχώς από τις ενημερώσεις που δεν σταματούν καθημερινά.
Ξεκινά ένας νέος θεσμός να προσθέσω. Τα προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης. Όλα τα Πανεπιστήμια τα εφαρμόζουν. Θα είναι courses 80 ώρες σ΄ ένα συγκεκριμένο αντικείμενο. Θα μπορούν να το παρακολουθούν τελειόφοιτοι και επαγγελματίες. Σκοπός είναι η συνεχής επιμόρφωση των πτυχιούχων μας αλλά και των επαγγελματιών του χώρου σε νέα υλικά και μεθόδους.
Εδώ σε επίπεδο έρευνας τι υπάρχει στη σχολή;
Είμαστε σε καλό επίπεδο. Έχουμε εργαστήριο ποιοτικού ελέγχου που έχει στοιχειώδη εξοπλισμό. Γίνονται έρευνες, δημοσιεύουμε εργασίες και ο κος Γιαννικάκης και εγώ και άλλοι συνάδελφοι.
Υπήρξε η ιδέα ένα κομμάτι της πρακτικής των φοιτητών να είναι η έρευνα. Είναι όμως δύσκολο να πραγματοποιηθεί, σε αυτή τη κλίμακα διότι αμέσως- αμέσως θέλεις ένα μεγάλο ερευνητικό εργαστήριο και πολλά ερευνητικά όργανα. Από την άλλη μεριά, η έρευνα είναι ένα τούνελ που πολλές φορές αργείς να δείς φώς, μπορεί να κρατήσει 2 και 3 χρόνια. Ο φοιτητής δεν έχει το χρόνο να περιμένει…. Αυτό που σκεπτόμαστε είναι ομάδες φοιτητών να παρακολουθούν τις εργασίες στο ερευνητικό εργαστήριο.
Δεν υπάρχουν χορηγίες;
Ο χαρακτήρας της σχολής ήταν πιο εσωστρεφής, όπως γενικά στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Είναι σημαντικό να χεις χορηγίες για να στηρίξεις το πρόγραμμα σπουδών σου. Δεν σας κρύβω ότι υπάρχει εταιρεία που μας προσφέρει ένα CAD CAM και βρισκόμαστε στις τελευταίες συζητήσεις για να πραγματοποιηθεί αυτή η χορηγία.
Τα τελευταία χρόνια προσπαθούμε να δώσουμε μια εξωστρέφεια στο χαρακτήρα του Τμήματος καλλιεργώντας περισσότερο την επαφή με μεγάλες εταιρείες Οδοντιατρικών Υλικών και εξοπλισμού.
Τι θα συμβουλεύατε έναν τελειόφοιτο;
Θα του έλεγα να μη σταματήσει ποτέ να ψάχνει, δηλαδή να μελετά , να βάζει ερωτηματικά και να ενημερώνεται. Εγώ στα παιδιά μας ,τους φοιτητές μας, όταν γίνονται ορκωμοσίες αυτό ακριβώς τους λέω. Αυτά που διδάχθηκαν σε 4 με 5 χρόνια θα είναι παρωχημένα.
Επίσης πάνω απ’ όλα να καλλιεργήσουν μια ξένη γλώσσα, διαφορετικά σήμερα είσαι στάσιμος επιστήμονας αν δεν γνωρίζεις ξένη γλώσσα. Όλοι οι λαοί έχουν να δώσουν κάτι. Γιατί να μη μπορείς να παρακολουθήσεις τα ξένα συγγράμματα, τη ξένη βιβλιογραφία, έρευνα, άρθρα;
Αλλά πάνω απ’ όλα λέω να αγαπάνε αυτό που κάνουν. Χρειάζεται να ασχοληθούν με το επάγγελμα βάζοντας πολύ μεράκι. Χρειάζεται να δώσουν πολλά πράγματα για να επιτύχουν, όπως να είναι εργατικοί, επίμονοι, υπομονετικοί, ευγενείς, συνεπείς, έντιμοι και να γνωρίζουν ότι έργο τους είναι η κατασκευή προσθετικών εργασιών που σκοπό έχουν να βελτιώσουν την υγεία του Ελληνικού πληθυσμού . Θα πρέπει να είναι υπεύθυνοι και να μη κάνουν εκπτώσεις στην ποιότητα της εργασίας και των υλικών γιατί έχουν να κάνουν με την υγεία των συνανθρώπων τους.
Τι θα θέλατε να αφήσετε παρακαταθήκη στο Τμήμα Οδοντικής Τεχνολογίας σαν προϊστάμενος;
Το τμήμα είναι ήδη σε πολύ καλό επίπεδο όπως σας είπα. Λίγα πράγματα θα προσθέσω εγώ. Έχει γίνει πολύ καλή δουλειά από τους προκατόχους μου. Βρήκα ένα πολύ καλά οργανωμένο τμήμα.
Πόσα χρόνια είστε στο τιμόνι του Τμήματος;
Τρία χρόνια. Και ο κος Γιαννικάκης και η κα Δημητροπούλου που συνταξιοδοτήθηκε είχαν κάνει σωστή δουλειά. Μεγάλη είναι και η συμβολή όλων των άλλων συναδέλφων που εργάστηκαν στο Τμήμα και συνταξιοδοτήθηκαν. Το δικό μου όραμα είναι η έρευνα. Με γοητεύει το άγνωστο. Θέλω να αυξήσω την ερευνητική δραστηριότητα του τμήματος. Καλό είναι να διδάσκεις αλλά πρέπει να παράγεις και νέα γνώση. Θέλω να ενεργοποιήσω επίσης συναδέλφους οι οποίοι δεν βλέπουν ζεστά το θέμα ΕΡΕΥΝΑ, παρ’ όλο που και εκείνοι έχουν τις δυνατότητες!
Σ’ ένα άλλο θέμα που θα δουλέψω είναι η εξωστρέφεια της σχολής. Θα προσπαθήσουμε για μία καλύτερη συνεργασία με τις εταιρείες του χώρου, ώστε να μας ενημερώνουν σχετικά με ότι καινούργιο βγάζουν σε υλικά ή εξοπλισμό.
Εκείνες έχουν ήδη οργανωμένα departments που δουλεύουν και πειραματίζονται σε αυτόν το τομέα. Αυτό είναι το κίνητρο για να μεταφέρεται νέα γνώση αδιαλείπτως στα παιδιά. Τα προγράμματα δια βίου εκπαίδευσης, αλλά και η οργάνωση κατευθυνόμενων σεμιναρίων από το Τμήμα μας πιστεύω ότι θα βοηθήσει ακόμα περισσότερο την εξωστρέφειά μας.
Ποιος τίτλος σας ταιριάζει του καθηγητή ή του ερευνητή;
Του δασκάλου. Είναι μεγάλη τιμή να είσαι δάσκαλος. Δάσκαλος σημαίνει και καθηγητής και ερευνητής και φίλος και συνάνθρωπος.
Είχα την τύχη και την χαρά να έχω καθηγητή στην Οδοντιατρική Σχολή τον κο Βλησίδη, μεγάλη μορφή της προσθετικής. Ήταν το πρότυπό μου και μου άνοιξε αυτό το δρόμο.
Μου έλεγε « Αντώνη ο σωστός επιστήμονας είναι απλός. Άσε τους άλλους να μιλάνε για το έργο σου… »
Συζητάω πολύ με τα παιδιά για εργασιακά, οικονομικά, κοινωνικά θέματα. Ανεξάρτητα από την ανατροφή που έχει το κάθε παιδί από την οικογένειά του σε ένα πράγμα δεν πρέπει να πιστεύει: στο γρήγορο και εύκολο κέρδος.
Οι εποχές άλλαξαν ένα δεν άλλαξε: “Αν δεν ιδρώσεις και δεν ματώσεις δεν κερδίζεις στη ζωή. Θέλεις επιτυχία; Κόπιασε τώρα για να απολαύσεις αργότερα! Έτσι μ’ έμαθαν οι δάσκαλοί μου.”